A mesterséges intelligencia használata a fogászati ellátás során

A mesterséges intelligencia használata a fogászati ellátás során

A mesterséges intelligencia ugyan még gyerek cipőben jár, de azt már most leszögezhetjük, hogy forradalmi változást hozhat a mindennapjainkba az élet számos területén. Nem elhanyagolható az orvoslás terén benne rejlő potenciál, ami a fogászati ellátást is alapjaiban reformálhatja meg.

A Föld népességének gyors növekedésével egyre sürgetőbbé válik az a probléma, hogy nincs elegendő fogorvos a lakosság megfelelő ellátásához. Ez a fejlettebb régiókban hosszú várakozási időt jelent, míg a világ gazdaságilag elmaradottabb részein akár az ellátás teljes hiányát is jelentheti.

Víctor Díaz-Flores García Professzor, a Madridi Európai Egyetem endodontusa, munkatársaival* a mesterséges intelligenciában (AI) rejlő lehetőségeket vizsgálják fogászati és jogi szempontok mentén. A professzor kihangsúlyozta, hogy a ChatGPT-vel folytatott beszélgetés során kapott információkat egy szakembernek mindig le kell ellenőriznie, hiszen az AI még csak a tanulási folyamat kezdetén tart, így könnyen lehet, hogy nem megfelelő vagy akár téves adatokat is adhat. Díaz-Flores García professzor és csapata abban látja a lehetőséget, hogy a mesterséges intelligencia, mint egy nagyon megbízható asszisztens tudja segíteni majd a szájsebészeti szakemberek munkáját. Ez kiemelten fontos lehet a világ azon területein, ahol kevés a szakosodott fogorvos és inkább az általános ellátás elérhető az emberek számára.

Fontos kitérni arra, hogy az AI csak a betáplált adatok alapján tud dolgozni. Ennek két aspektusa van: a gyógyítással kapcsolatos lexikális adatok és a páciensekkel kapcsolatos adatok. Ez utóbbi rengeteg szenzitív információt jelent, amelynek a megfelelő kezelése kiemelten fontos. A betegeknek is tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen felületeken és kinek adják át ezeket a személyes adatokat, hogy azok felhasználása valóban a gyógyulásukat szolgálhassa.